dimanche 12 avril 2020

Un paese africanu




« U nostru paese era cumpostu à pocu pressu di duiecentu persone, stallate in a furesta longu u fiume ; cultivavamu u risu, cibu principale. Ogni famiglia campava in una casa custruita sulidariamente cun materie di e nostre loche. A taglia d’ogni pezzu di terra era secondu a capacità di travagliu di i nostri bufali. A racolta, chì guarantia una sicurezza alimentaria era accatastata in granaghji disposti arrente strada. U fiume dava ad ogni famiglia u pesciu, cumplementu à e biade, i frutti è i legumi. U fraiutu, a sulidarità è a reciprocità ùn eranu vane parulle, ed ogni annu era organizata una pesca cullettiva da fà riserve di pesciu siccatu. A cumunità pigliava in carica e veduve, l’urfagni, i vechji, i sminuiti. I tradipratichi* curavanu i malati è vighjavanu nantu à a salute di tutti. Un travagliu artigianale rispundia ad ogni bisognu : panni, mobuli, scarpi, arnesi…Un bonzu** arbitrava e letiche, vighjendu nantu à l’armunia suciale. U sentimentu generale, ispiratu da u buddismu, era chì tuttu hè sacratu. Quandu, nantu à un’imbarcazione à mezu fiume, mi venia a voglia di piscià, ùn la pudia fà senza avè prima dumandatu scusa à u fiume per u brutteghju. Sola ombra nantu à ‘ssu ritrattu, l’usu di diceppà, offesa à l’integrità di l’ambiente naturale.
[…]
Una volta, un capizzone mandatu da a Banca mundiale vense à passà qualchi ghjornu incù noi da studià u nostru modu di campà ; dopu esaminatu ogni parametru fece u so raportu, destinatu dunque à a Banca mundiale. Dicia chì a nostra cumunità, di sicuru simpatica, ùn pudia sviluppassi per via di u tempu  cunsacratu à attivittà impruduttive ».

Rispundia à i so bisogni essenziali ma ùn creava nisuna richezza finanziaria. Eccu !
Volesi dì chì, in u parlatu di a pseudo-ecunumia, ùn si campa micca di prudutti di a terra, solu di dullari : u dullaru dice u nivellu di ricchezza. Per furtuna, numerose cumunità tradiziunali campanu sempre di vere ricchezze… ma sinu à quandu ? Per essesi divoti corpu è anima à u vitellu d’oru, i populi techji si sò sviati d’e vere ricchezze ; ma cumu fallila capì ?

12/04/2020

Trattu da Vers la sobriété heureuse, di Pierre Rabhi.


*Tradipraticu : si dice di unu chì cura a ghjente cun metodi ch’ùn appartenenu à a medicina cunvenziunale, essendu piuttostu tradiziunali in certe cumunità africane. 
Hè dinù chjamatu guariscidore.


**Bonzu : monacu buddistu.


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Natu in 17 in Leidenstadt

S’era natu in 17 in Leidenstadt Nantu à ruvine insanguinate Seria statu un bravu o un peghju cristianu S’era statu Allemanu Di t...